Great Ocean Road - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Elise Coebergh - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Elise Coebergh - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road

Blijf op de hoogte en volg Elise

30 Januari 2017 | Australië, Adelaide

18 januari. Om 7 uur vertrekken we met de tour richting de Great Ocean Road. Een weg die, zoals de naam al verklapt, langs de kust loopt. We rijden langs de meest prachtige stranden, kliffen, rotsen en nog veel meer. We stoppen bijna iedere kilometer omdat ieder uitzichtpunt weer mooier is dan de vorige. We lunchen op het strand in een klein kust plaatsje en daarna hebben we na een klein stukje rijden een wandeling in een regenwoud. Ook maken we daarna nog een stop in een bos waar we papagaaien en koala's spotten. De koala's zijn best moeilijk te vinden want ze zitten heel hoog in de bomen dus je kijkt van onder alleen tegen hun grijze harige billen aan. De volgende stop is de 12 Apostelen. Nou zou het logisch zijn als het 12 rotsen in het water zouden zijn, maar het zijn er maar 5. Dat neemt niet weg dat de uitzichten spectaculair en adembenemend zijn. We maken een aantal wandeltochten daar in de omgeving om alle mooie uitzichten te bewonderen. De groep is ontzettend leuk en al snel heb ik een leuke klik met iedereen. Vanaf de 12 apostelen is het nog maar 10 minuutjes rijden naar ons hostel voor vanavond. Het hostel ligt aan een klein strandje met een restaurant wat uitkijkt over dat strand. Zo kunnen we tijdens het eten de zon zien ondergaan. Na het eten gaan we terug naar het hostel en spelen kaart op de vloer van onze kamer. Ook maak ik kennis met Quirkle, een spel waarbij je volgordes moet maken van vormen en kleuren op blokjes om punten te scoren. Erg leuk spel, maar het wordt al snel laat en we moeten morgen vroeg op.

19 Januari. Na het ontbijt vertrekken we om 7 uur weer met de bus. We rijden vandaag naar Grampions National Park via nog een groot deel van de Great Ocean Road. Onze eerste stop is dan ook een uitzicht over de " London Bridge Rock". Een rost die vroeger in de vorm van een brug was, maar een aantal jaar geleden ingestort is door erosie waardoor het nu 2 losse rotsen zijn. Het grappige is is dat er 2 mensen vast kwamen te zitten op 1 van de rotsen en dat dat wereldwijd nieuws was, minder grappig voor hun aangezien het minnaars waren die stiekem met elkaar op vakantie waren. Als we door rijden hebben we een supermarkt stop om eten en snacks in te slaan voor de komende dagen. We hebben daarna nog een aantal grote wandelingen door het park en aan het eind van de middag knuffelen we nog even met wat kangoeroes. Ons hostel ligt midden in het park en de kangoeroes hoppen vrolijk om ons hostel heen. Ik heb aangeboden om vanavond te koken en heb daarvoor boodschappen gedaan. Ik heb een goed team verzameld om mij te helpen met het bereiden van pasta met totmatensaus met kip en groenten. We maken alles apart klaar zodat iedereen kan nemen wat hij of zij wil. Als toetje heb ik breekchocolade gemaakt wat ook zeer goed in de smaak valt. Ik merk nu hoe erg ik het mis om in de keuken te stan en allemaal lekkere en zeer ongezonde toetjes te maken. Na het eten schrijven we met de groep een liedje om de melodie van de " fight song". Onze titel is de " fly song" aangezien de eerste 2 dagen die we nu gehad hebben zich hebben gevuld met honderden vliegen. Ook nog eens van die hele irritante en opdringerige vliegen die de hele tijd in je mond en neus en oren willen kruipen. Om je een idee te geven van het liedje is hier een klein deel van het reffrein: " This is my fly song, they fuck up my life song, let them all die song." Als dat geen groot succes wordt weet ik het ook niet meer. Daarna is het mooi geweest voor vandaag.

20 januari. We beginnen de dag mete een wandeltocht om 6 uur. Helaas voor ons denkt het weer daar anders over en is het heel mistig en regenachtig. Dar houdt ons echter niet tegen! De tocht is 2,5 uur lang en tot we op de top zijn blijft het weer even druilerig. Zodra we op het uitzichtpunt zijn begint het echter op te klaren en is het uitzicht toch veel beter dan we vandaag hadden kunnen verwachten. Terug bij het hostel douchen we en trekken we drogen kleren aan en dan gaan we weer op weg. We rijden een flink stuk vandaag met een aantal stops bij mooie meren en watervallen waar we onze benen even kunnen strekken. We stoppen onder anderen bij een roze meer, dat roze is omdat het een zoutwater meer is waarvan het zout reageert op de algen en dat laat een roze gloed achter. Het ziet er sprookjesachtig uit. Eind van de middag komen we aan in Adelaide, de hoofdstad van Zuid Australie. We checken in in ons hostel en gaan daarna met zijn allen uit eten in china town. Iedereen gaat mee behave onze chauffeuse en gids, Weasel. Zij neemt het er nog even van om een avondje alleen te zijn voordat ze de komende week met ons opgescheept zit. We eten op het terras van een restaurant onder een boom met ontzettend veel vogels, dus tijdens het eten moeten we de vallende vogelpoep ontwijken. Na het eten maken we een stadswandeling maar iedereen is te moe om het echt laat te maken. Bovendien willen we morgen uit gaan en willen we daar allemaal ons geld en onze energie voor sparen. Wel hebben we nog zin in een potje Quirkle in de lounge van het hostel. Ook doen we nog even de was aangezien we nu 2 nachten in hetzelfde hostel blijven en niet weten wanneer we hierna weer de tijd en de mogelijkheid hebben om weer te wassen. Wat ben ik moe en wat ligt mijn bedje heerlijk.

21 januari. Vanaf nu schrijf ik mijn klad dagboek ouderwets op papier. Niet omdat ik dat zelf wilde maar omdat mijn telefoon vanmorgen is gaan zwemmen in de wc. Gewoon domme pech, mobiel in mijn kontzak gestopt en dan vervolgens die broek naar beneden doen. En nu? Nu ligt hij in een bak met rijst en hoop ik dat hij het morgen weer doet. Alles wat ik heb geschreven, gefotograffeerd, gedownload etc gedurende deze reis is weg. Ja, graag een momentje van stilte.... Oke verder met mijn dag. Na het toillet incident gaan we met bijna de hele groep Adelaide in om te brunchen. Daarna gaan we shoppen, want ergens deze week hebben we een verkleed feest met het thema " gym class fluor super heroes". We vinden een super goedkope winkel en kopen een heleboel felgekleurde sportkleren, tops, leggings en sokken. Dat gaat een goed feestje worden, althans aan de outfit za het niet liggen. Na het shoppen gaan we met een tram naar het strand en brengen daar de rest van de dag door met een heerlijk ijsje. Om 19 uur hebben we een meeting en ontmoeten we de nieuwe mensen die tot Alice Springs met ons mee zullen reizen. Daarna gaan we met zijn allen, 20 man, uit eten. Na het eten gaan we op kroegentocht. Voor 15 dollar mogen we 5 pubs in en krijgen we in alle 5 de pubs een drankje. De pubs zijn bijna allemaal super leuk met goede muziek en grote dansvloeren. Het is een fantastisch leuke avond. Om 3 uur besluiten we naar de karaoke bar te gaan, maar eenmaal daar zijn we eigenlijk te moe om er nog iets leuks van te maken. We pakken een taxi terug naar het hostel en met nog maar 4 uurtjes slaap op de klok raakt mijn hoofd mijn kussen.